Dolina Czarnej Wisełki - Stecówka - Przełęcz Szarcula (łatwa ok. 13,5 km)

przewodnik

Nasza trasa rozpoczyna się w Dolinie Czarnej Wisełki i jest ścieżką dydaktyczną (czerwona). Dalej trasa skręca w kierunku Stecówki (czerwony szlak) i wiedze aż do Przełęczy Szarcula. Wraca zalesioną szosą, mijając Zameczek aż do miejsca skąd rozpoczęliśmy wędrówkę. Trasa jest określana jako łatwa, ale jest jednak dosyć długa.

Gdzie zacząć?

Ta trasa rozpoczyna się  od Doliny Czarnej Wisełki w dzielnicy Wisła Czarne, do której najlepiej jest najpierw dojechać samochodem lub rowerem, ponieważ transport autobusowy w ten rejon jest mocno ograniczony. Samochód lub rower możemy zostawić przy wejściu do doliny i dalej udać się pieszo wzdłuż potoku Czarna Wisełka czarnym szlakiem. Jest to również część ścieżki dydaktycznej na Baranią Górę, więc po drodze zobaczymy kilka tablic z bardzo ciekawymi opisami przyrodniczymi.

Z doliny na Stecówkę

Spacer doliną kontynuujemy przez około 5 km, aż do pojawienia się znaku z informacją o szlaku czerwonym. Jest on umieszczony w dość mało widocznym miejscu na kamieniu z prawej strony, należy się więc bacznie rozglądać. Od tego momentu rozpoczyna się kamienista ścieżka w górę. Po około 1km dochodzimy do rozwidlenia, wybierając kierunek Stecówka / Przełęcz Kubalonka. Po drodze będziemy mijać kilka punktów widokowych, z których jednym jest to drewniany Kościółek na Stecówce – spalony kilka lat temu, ale odbudowany w pięknym stylu.

Stecówka – Szarcula

Ten odcinek jest najtrudniejszy z całej trasy, ale liczne korzenie, błoto, kamienie i przeszkody to przecież część przygody dostarczającej nam niezapomnianych wrażeń w górach. Z tej części trasy zobaczymy również piękne widoki w stronę Trójwsi. Jest to nadal szlak czerwony – nie mylić z zaznaczoną również na czerwono na mapie ścieżką dydaktyczną biegnącą równolegle do szlaku w tym samym kierunku.

Szarcula – Zadni Groń – Jezioro Czerniańskie

Po dojściu do Przełęczy Szarcula kierujemy się już asfaltową drogą w prawo, w dół w kierunku zameczku na Zadnim Groniu. Mimo, iż jest to droga samochodowa, nie jest mocno ruchliwa, więc spacer wśród lasów będzie nadal bardzo przyjemny. Po około 1,5km zobaczymy najpierw górną część zamku, którą można zwiedzać po rezerwacji w PTTK, a później dolną część, w której znajduje się kawiarnia z najpiękniejszym widokiem w Wiśle – na Jezioro Czerniańskie. Warto tutaj odetchnąć chwilę, wypić kawę i zjeść coś słodkiego.  Od wejścia do Doliny Czarnej Wisełki dzieli nas już tylko około 1km w dół.