Kozińce - Kubalonka - Mrózków - Groniczek (trasa średnio trudna ok. 16km)

Przewodnik

Trasę rozpoczynamy ulicą Na Groń dochodząc do ul. Spacerowej, skręcamy w lewo i dochodzimy do szczytu Kozińce (szlak zielony). Następnie podążając tym samym szlakiem docieramy do Kubalonki. Dalej wybieramy kierunek na Przełęcz Łączęcko przez Mrózków (szlak niebieski) i schodzimy do ul. Turystycznej. Przez ul. Spokojną, a następnie Kopydło wchodzimy na ul. Spacerową i wracamy do Kamratowa wzdłuż rzeki Wisła.

Gdzie zacząć?

Jedną z zalet tej trasy jest to, że rozpoczynamy ją bez pomocy autobusu czy innego środka transportu. Wychodząc z Kamratowa kierujemy się w lewo i za mostem skręcamy w prawo w ul. Na Groń. Stopniowo wychodzimy w górę, najpierw wśród domów, później w lesie i znów przez kilka gospodarstw aż do miejsca, w którym zaczyna się rozwidlenie ul. Spacerowej. To już stąd możemy podziwiać przepiękny widok na Wisłę zarówno w stronę Stożka jak i Nowej Osady.

Z Gronia na Kozińce i przełęcz Kubalonka

Po dojściu na 'szczyt' Gronia, skręcamy w lewo i podążamy ul. Spacerową w kierunku obiektu "Karolowy Dwór". Dalej idziemy za oznaczeniami szlaku zielonego, który poprowadzi nas na Kozińce, górę Głębiec i przełęcz Kubalonka. Zanim dotrzemy do naszego pierwszego celu musimy spodziewać się około godzinnego dosyć stromego podejścia. Jest to jednak droga bez kamieni, wyłożona płytami, więc będzie pod tym względem łatwiej, a widoki które zobaczmy już po jakimś czasie, z pewnością wynagrodzą nam ten trud. Szczyt Kozińców rozpoznamy po wieży przekaźnikowej z nadajnikami radiowo-telewizyjnymi. Dalej czeka nas 1,5 km spokojnego spaceru w lesie  kilkoma widokowymi prześwitami. Może czas na przerwę i pierwszą kanapkę?

Z Kubalonki na Mrózków

Przełęcz Kubalonka to miejsce łączące Gminę Istebna i Miasto Wisła, rozpoznamy je więc po rozwidleniu dróg, z których ta w prawo prowadzi do Wisły Głębce, w lewo do Wisły Czarne, a na wprost do Istebnej. Nasza wędrówka stąd zmienia kolor ponieważ z Kubalonki idziemy już szlakiem czerwonym, który rozpoczyna się tuż za "Karczmą u Michała". Odcinek wiodący aż do szczytu Beskid jest raczej zalesiony, jest to również trasa MTB. Dalsza część szlaku, z Beskidu aż do Przełęczy Łączęcko, to teren otwarty z ciekawymi widokami na tzw. Trójwieś.

Do Doliny Łabajów

Z przełęczy Łączęcko schodzimy na szlak niebieski, który poprowadzi nas aż na sam dół do doliny Łabajów. Jest to miejscami kamieniste i wymagające zejście, należy więc bardzo uważać. Punkty widokowe, które będą nam towarzyszyć na tym odcinku są skierowane na Stożek, można będzie go więc oglądać z różnych perpektyw. Po około 1km wędrówki, na kilkaset metrów wkroczymy na górską drogę osiedlową i tu należy się bacznie rozglądać za oznaczeniami szlaku, ażeby ponownie wejść w las na prawo na szlak niebieski. Dalsza droga w dół to odsłonięty "kamienny wąwóz", z którego roztoczy sie przed nami piękna panorama gór. Niestety wiele drzew jest tu wyciętych, także tych z oznaczeniami szlaku, i istnieje szansa, że zejdziemy wcześniej do Łabajowa niż planowaliśmy. W ten sposób jednak mamy szansę zobaczyć min. skocznie narciarskie oraz zabytkowy wiadukt kolejowy.

Z Łabajowa do Kamratowa

Po zejściu do drogi w Dolinie Łabajów, kierujemy się na prawo i idziemy około  1km wraz z szosą aż do momentu kiedy po lewej stronie zobaczymy skręt w ulicę Spokojną. Jest to również ścieżka spacerowa oznaczona kolorem czerwonym. Po drodze zobaczmy ciekawy i przeuroczy stary domek z kamienia. Ulicą Spokojną kontynuujemy spacer do ulicy Kopydło, następnie skręcamy w lewo. Po przejściu około 1km po lewej stronie zobaczymy budynek Zespołu Szkół Gastronomicznych w Wiśle, a po prawej po przeciwnej stronie szosy - stromy podjazd w górę. To właśnie tędy dojeżdża do swojego domu najsławniejszy mieszkaniec Wisły - Adam Małysz. Dalej, tuż przed przystankiem skręcamy w prawo w niepozorną ścieżkę, która poprowadzi nas przez górkę w okolice kompleksu Jonidło w Nowej Osadzie. Stąd już tylko kilkaset metrów do Kamratowa.