Stożek - Kyrkawica - Przełęcz Łączecko - Os. Mrózków (średnio trudna - ok. 10km)

przewodnik

Żeby rozpocząć wędrówkę tą pętlą, należy najpierw podjechać na parking w okolice wyciągu Stożek i wyjechać wyciągiem na sam szczyt.

U góry wchodzimy na szlak czerwony w kierunku Kubalonki, następnie podążając cały czas tym właśnie szlakiem, przechodzimy kolejno przez szczyty Kyrkawica i Kiczory.

Na Przełęczy Łączecko (Mraźnica) zmieniamy szlak na niebieski w kierunku Wisła Głębce PKP. Po dojściu do ul. Os. Mrózków porzucamy szlak niebieski i tą ulicą schodzimy aż na sam dół do ul. Turystycznej i szlaku zielonego.

Już na ul. Turystycznej skręcamy w lewo, podążając za szlakiem zielonym, dochodząc w ten sposób do naszego parkingu z autem.

Gdzie zacząć?

Żeby zacząć wędrówkę tą trasą, polecamy podjechać autem do doliny Łabajów, w okolice wyciągu Stożek. Samochód możemy zostawić na jednym z parkingów wzdłuż ul. Zjazdowej lub nawet bezpośrednio pod samym wyciągiem Stożek. Następnie wjeżdżamy dwuosobową kanapą na szczyt, skąd roztoczy się przed naszymi oczami niezwykła panorama gór - dzięki tablicy informacyjnej będziemy mogli rozpoznać widoczne szczyty wiślańskie. Przed tą wyprawą warto zorientować się czy wyciąg jest w danym dniu czynny - jeśli nie, to na Stożek możemy udać się zielonym szlakiem, biegnącym z prawej strony wyciągu.

Ze Stożka na Kiczory

Po zejściu z wyciągu, zanim udamy się na naszą wędrówkę, warto zajrzeć do zabytkowego schroniska Stożek, z którego roztacza się piękny widok, a w którym możemy się posilić i chwilę odpocząć. Dalej ruszamy szlakiem czerwonym w kierunku Przełęczy Kubalonka. Droga będzie niezwykle urozmaicona, z pięknymi widokami i wąskimi przecinkami w lesie. Zanim dotrzemy na szczyt Kiczory, na szlaku będziemy mijać szczyt Kyrkawica oraz Grzyby Skalne czyli ogromne skały o wyjątkowej budowie.

Z Kiczorów na Przełęcz Łączecko

Szczyt Kiczory to przykład górskiego skrzyżowania, skąd w prawo będzie odbijał szlak zielony. My podążamy dalej za kolorem czerwonym i mniej więcej z tego miejsca droga rozpocznie schodzić w dół. Po około 1,5 km dotrzemy do Przełęczy Łączecko, bardzo malowniczego i widokowego miejsca z uroczą kapliczką na środku krzyżówki dróg.

Z Przełęczy Łączecko przez Mrózków do Łabajowa

Z przełęczy Łączęcko porzucamy szlak czerwony i wchodzimy na szlak niebieski, którego kierunek będzie oznaczony 'Wisła Głębce PKP'. Jest to miejscami kamieniste i strome zejście, należy więc bardzo uważać. Na tym odcinku natrafimy również na piękną zieloną polanę - idealną na odpoczynek z widokiem na Stożek. Po około 1km wędrówki, wkroczymy na górską drogę osiedlową wyłożoną płytami (później będzie to asfalt). Jest to Osiedle Mrózków i tej drogi trzymamy się już do końca, aż do zejścia do ul. Turystycznej w Dolinie Łabajów. Ten odcinek częściowo prowadzi wśród niesamowicie pięknie pachnącego świerkowego lasu. Ważną wskazówką jest to, że na tej drodze będziemy schodzić tylko i wyłącznie w dół, bez żadnych podejść. Po dotarciu do ul. Turystycznej, skręcamy w lewo i po kilkuset metrach docieramy do naszego parkingu.